رئیسکل امور بینالملل شرکت صنایع پتروشیمی تأکید کرد؛
تنوع بخشی به بازارهای صادراتی، مأموریت اصلی امور بین الملل NPC
رئیسکل امور بین الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تمرکز این شرکت بر توسعه مقاصد صادراتی و افزایش قدرت چانه زنی در بازارهای جهانی گفت:دیپلماسی اقتصادی فعال در کنار برندسازی بینالمللی، رویکرد اصلی ما در توسعه بازارهای جهانی است.

فرهنگ اقتصاد _ هما عاطف یکتا، با بیان این که در حال حاضر بخش عمدهای از صادرات محصولات پتروشیمی کشور به کشورهای آسیائی انجام میشود، اظهار کرد: یکی از اهداف راهبردی ما در بخش بینالملل، توسعه بازارها و مقاصد صادراتی بوده است. این هدف با رویکرد افزایش قدرت چانهزنی ایران در بازار جهانی پتروشیمی و پرهیز از وابستگی به یک یا چند مقصد خاص دنبال میشود.
*چالشهای لجستیکی صادرات و راهکارهای رفع آن
وی درباره چالشهای لجستیکی در توسعه بازارها افزود: فراهم بودن زیرساختها برای صادرات پایدار بسیار حیاتی است. بهعنوان مثال، با برخی کشورها بهویژه در قاره آفریقا، نه پرواز مستقیم داریم و نه خطوط کشتیرانی منظم که این موضوع صادرات به این مناطق را دشوار میسازد.
یکتا ادامه داد: دولت و دستگاه های مسئول برای رفع این چالشها در حال برنامهریزی هستند. در همین راستا، مذاکراتی برای راه اندازی حملونقل ریلی در کنار حملونقل دریایی در حال انجام است تا هزینههای صادرات برای شرکتها بهصرفهتر شود. همچنین در حوزه آفریقا علاوه بر بعد مسافت و نیاز به کشتیهای خاص، چالشهایی در زمینه مالی نیز وجود دارد که در حال رایزنی برای رفع آنها هستیم، چه با بانک مرکزی و بانکهای داخلی و چه با شرکتهای حملونقل بینالمللی.
وی با اشاره به نقش مثبت وزارت امور خارجه و سفارتخانهها در توسعه صادرات عنوان کرد: خوشبختانه سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف همراهی بسیار خوبی با ما دارند؛ چه در زمینه نیازسنجی بازار کشور محل مأموریت و چه در زمینه شناسایی ظرفیتهایی که میتوانیم تأمینکننده آنها باشیم. این همراهی منجر به اجرای بهتر پروژههای صادراتی و فراهم شدن بسترهای لازم برای توسعه بازارها شده است.
هم افزایی با وزارت راه و شهرسازی و شرکت کشتیرانی
یکتا با اشاره به تعاملات جاری با وزارت راه و شهرسازی افزود: در زمینه رفع موانع کشتیرانی و حملونقل دریایی، مذاکرات و همکاریهای موثری با شرکت ملی کشتیرانی ایران و معاونتهای مربوطه در وزارت راه در حال انجام است. هدف این است که راهحلهای عملیاتی و پایدار برای عبور از موانع موجود شناسایی و اجرایی شود.
ضرورت برندسازی مستقیم در بازارهای جهانی
وی با تأکید بر اهمیت برندسازی در صنعت پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی ایران از نظر کیفیت در دنیا شناختهشده و خواهان زیادی دارند، اما بهدلیل تحریمها و محدودیت در فروش مستقیم، ناچاریم در بسیاری از موارد محصولات را با رو های دیگر عرضه کنیم. این موضوع باعث شده که برند اصلی ایران در بازارهای نهایی کمتر دیده شود و قدرت تأثیرگذاری آن کاهش یابد.
مزیتهای رقابتی محصولات ایران در برابر کشورهای منطقه
رئیسکل امور بینالملل شرکت صنایع پتروشیمی در ادامه تصریح کرد: در برخی محصولات، امکان تهاتر با کشورهای منطقه وجود دارد که برای طرف مقابل جذابیت دارد. همچنین در برخی موارد، قیمت محصولات ایران پایینتر از رقبای منطقهای است که این موضوع برای مشتریان یک مزیت رقابتی جدی به شمار میرود.
*استقبال از سرمایهگذاری خارجی در صنعت پتروشیمی
یکتا در خصوص سیاست های پیش بینی شده درجذب سرمایه گذاری خارجی گفت: صنعت پتروشیمی ایران از سرمایهگذاری خارجی استقبال میکند. در بیست و نهمین نمایشگاه نفت ، کار ، پالایش و پتروشیمی نیز مذاکرات اولیهای با چندین سرمایهگذار خارجی برنامهریزی شده تا پروژههایی را که ظرفیت سرمایهگذاری دارند به آنها معرفی کنیم. این پروژهها میتوانند هم سودآور باشند و هم در راستای اهداف توسعهای صنعت پتروشیمی قرار گیرند. در نمایشگاههایی مانند اکسپو ۲۰۲۵ نیز مذاکراتی با کشورهایی چون چین و اتیوپی در حوزه احداث پلنتهای مشترک و سرمایهگذاری خارجی انجام شده است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: